کد مطلب:325937 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

پیرامون اصول عقاید شیخیه
غیر از اختلاف در مورد نواب امام زمان برخی اصول عقاید شیخیه متشرعه متفاوت است در مورد معاد، می گوید: عقیده شیعیان و دیگر پیروان مذاهب اسلام معاد جسمانی است ولی شیخ احمد معاد را روحانی می دانست البته پس از آن كه معاد را روحانی از نوع جسم هور قلیایی دانست. اصل معاد را مانند اصل عدالت از ردیف اصول دین و مذهب كنار گذاشت و حذف كرد. او می گفت كسی كه به آیات قرآن معتقد است الزاما به معاد هم معتقد خواهد بود.

اصل عدالت: شیخیان این اصل را از اصول دین حذف كرده و گفتند لزومی ندارد كه صفت عدالت خدا را از میان صفت های دیگر او جدا كنیم و اصل دین قرار دهیم. ولی شیعیان عدالت را جزء اصول دین قبول دارند. البته از نظر شیعیان عدالت چنین نیست و یكی از صفات خداست ولی چون عده ای از مسلمانان به نام اشاعره اعتقاد به عدالت خداوند نداشتند برای اعلام موضع شیعه در مقابل اشاعره این صفت جزء اصول مذهب شیعه قرار گرفت.

اصل امامت: شیعیان اصولی وجود امام زمان را به عنوان حجت حق بر روی زمین می دانند و رهبران دینی خود را نایب امام زمان می خوانند و شرط این فقاهت و عدالت و رهبری امت می شمارند در شیخیه امام عنوان مقتدا و پیشوا است و بر شیعه كامل و ركن رابع هم اطلاق می شود. از نظر آنان ركن رابع یا امام زمان یا شیعه كامل باید از نجبا باشد كه دین را حفظ كند و هر بدعت گذاری را دفع نماید. از شیخیه: زندگی امام زمان در جسم هور قلیایی است و زندگی روحانی دارد و آزادی او مانند زندگانی ما نیست و بلكه به اراده خداست و دارای زندگی برزخی است به این ترتیب در هنگام ظهور ممكن است در قالب خود نباشد.

معراج: معتقد به معراج روحانی پبامبر هستند چون معتقدند آسمانها و افلاك پاره شدنی نیست و محال است تا انسان با جسم عنصری خود آسمانها را پاره كرده بالا برود.

در مورد فقهی روش استنباط احكامشان شبیه روش اخباریون است و معتقدند كه عقل حجیت ندارد و باید از ظاهر روایات پیروی نمود و تفسیر قرآن را جایز نمی دانند.